SME trade academy
1 تیر 1400
The effects of the corona on Chinese trade are fading
اثرات کرونا بر تجارت چین در حال محو شدن است
2 تیر 1400

تحقیقات بازاریابی (قسمت چهارم)

marketing research

marketing research

قسمت چهارم (روز دوم)

برنامه ریزی تحقیقاتی
امروزه نحوه برنامه ریزی تحقیقات را بررسی خواهیم کرد. به علاوه، اهمیت تهیه طرح تحقیق نوشته شده را نیز ملاحظه خواهیم نمود.
مراحل پروژه تحقیقات
قبل از برنامه ریزی پروژه تحقیقات بازاریابی، باید از مراحلی که این برنامه ریزی طی می کند، آگاه باشید. این مراحل عبارتند از:
  • تعریف مسئله
  • ارائه فرضیه ها
  • جمع آوری داده ها و آزمایش فرضیه ها
  • تهیه گزارش نتایج
در هر حال، قبل از تکمیل این مراحل، پروژه باید برنامه ریزی شود. هنگامی که برنامه ریزی تکمیل می شود، می توان به مراحل دیگر پرداخت. در صورتی که پروژه تحقیقات بازاریابی به دقت برنامه ریزی نشود، وقت و پولی که صرف آن می شود، به هدر خواهد رفت.
برنامه ریزی پروژه تحقیقات بازاریابی
برنامه ریزی دقیق، کلید موفقیت پروژه است. در مورد مرحله برنامه ریزی صرفه جویی نکنید، زیرا برنامه ریزی می تواند به حذف اقدامات غیر ضروری کمک کند.
در برنامه ریزی تحقیقات بازاریابی:
• مشکلات و اهداف خود را تعریف کنید.
• مخاطبانتان را انتخاب نمایید.
• اطلاعاتی را که به آن نیاز دارید، تعیین کنید.
• کارکنان مورد نیاز را انتخاب نمایید.
• درباره روش ها و پارامترهای تحقیقاتی تصمیم بگیرید.
• منابع لازم (پول، وقت) را اختصاص دهید.
• از دقت و کیفیت برنامه ریزی اطمینان حاصل کنید.
• سوالات مناسبی را انتخاب نمایید.
مشکلات و اهداف خود را تعریف کنید
برنامه یزی باید دقیقا روی مسئله یا مسئله هایی که باید حل کنید تمرکز نماید تا موثر باشد. یعنی این که باید اهداف تحقیقات خودتان را تعیین نمایید. این منظور با طرح سوالات مناسب حاصل می شود.
آقای "الف" مایل است در شهرهای کوچکی در میدلندز ساندویچ فروشی باز کند. او مشکلاتش را با طرح سوالاتی که رهنمودهایی را برای هر تحقیقی ارائه می دهد. تعریف می کند:
 آیا در این شهر تقاضای کافی برای ساندویچ وجود دارد؟
 چه کسانی ساندویچ می خرند؟
 شرایط رقابت چگونه است؟
 بهترین خیابان برای دایر کردن یک ساندویچ فروشی کدام است؟
 آیا تحولات منطقه نشان دهنده رشد خرده فروشی است؟
این مشکلات ممکن است شامل تصمیماتی باشند که باید اتخاذ نمایید یا فرصت ها را بررسی کنید. در صورتی که تحقیقات دقیقا به این مواردمربوط نباشد، پول و وقت شما در راه کارهای غیر ضروری از بین خواهد رفت. تحقیقات نا مربوط نیز مسائل را در هم میریزد و منابع شما صرف مسائل فرعی خواهد شد که ممکن است جالب باشند اما به مشکلات موجود ارتباطی نداشته باشند. با تعریف مشکلات، می توانید دقیقا سوالاتی را که باید به آن ها پاسخ گویید، مشخص نمایید. نمونه مشکلات و فرصت های مربوط به محصولات یا خدمات به شرح زیر است:
 چگونه می توان محصول یا خدمات جدیدی را ارائه داد؟
 چگونه میتوان با کمبود آگاهی از شرایط بازار مقابله نمود؟
 مشکلات مربوط به استفاده کم از محصول یا خدمات چیست؟
 برخورد با وجهه یا شهرت ضعیف شرکت چگونه است؟
 مشکلات توزیع چیست؟
برای اطمینان یافتن از اینکه برنامه تحقیقاتی به نیازهای شما پاسخ خواهد داد شما باید:
 دقیقا آن مشکلی را که مایل هستید حل کنید، مشخص نمایید.
 آن را با دقت ممکن تعریف کنید.
 مشکلات فرعی را شناسایی نمایید.
مشکلی را که مایلید حل کنید، مشخص نمایید
مهر سازمانی مشکلات مختلفی دارد که باید حل شود. اما برای حصول اطمینان از این که تحقیقات شما موثر است، باید مشکلاتی را که ضروری بوده و رسیدگی به آن ها از همه مهم تر است تعیین کنید. به خاط داشته باشید که مفهوم فوری با مهم یکسان نیست. باید مشکلات مهم را مشخص کنید و از آن مهم تر، مشکلاتی را که حل آن ها از طریق تحقیقات بازاریابی مفید تر است، تعیین نمایید.
شرکت بستنی فروشی آقای "ب" مایل است بداند چه کسانی بستنی آن ها رامی خرندو آیا بستنی جدید در میان افراد 18 تا 25 سال طرفدار خواهد داشت یا نه.
هنگامی مسئله هایی دارید که می بایست توسط انجام پروژه تحقیقات بازاریابی حل شود، باید آن ها را با دقت ممکن تعریف کنید. با مشخص کردن اهداف، اطمینان حاصل می کنید تحقیق دقیق و متمرکز بوده و منابعی چون زمان، پول و نیروی انسانی را به هدر نخواهد داد. تعریف دقیق مشکل، امکان اجرای دقیق تحقیقات را برای فرد مسئول انجام تحقیات فراهم می آوردو همچنین می توان با سهولت بیشتری تحقیقات مورد نیاز و در بعضی موارد نحوه اجرای آن ر انیز تعیین کرد. به طور مثال ، اگر به جای جزئیات، به عقاید مردم درباره محصول یا خدماتتتان نیاز داشته باشید، در تحقیاقت، از مشتریان واقعی و بالقوه نظر خواهی می شود. یا به جای تجزیه و تحلیل ارقام فروش، نظر سنجی به عمل می آید.

ادامه دارد...

منبع : کتاب تحقیقات بازاریابی در یک هفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی