Opportunity to attend the 19th exhibition of organic and natural products in the Middle East for Iranian producers and traders
فرصت حضور در نوزدهمین نمایشگاه محصولات ارگانیک و طبیعی خاورمیانه برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی
27 خرداد 1400
Announcing the deadline for registering the sale of export goods in Rials
اعلام آخرین مهلت ثبت فروش ریالی کالاهای صادراتی
29 خرداد 1400

تحقیقات بازاریابی (قسمت دوم)

marketing research

marketing research

قسمت دوم (روز اول)

تحقیقات بازاریابی از چه چیزی گفت و گو می کند



امروز بررسی می کنیم که تحقیقات بازاریابی چیست. چرا به آن نیاز داریم و چه کسی باید آن را اجرا کند. همچنین از انواع کاربردهای عمده این تحقیقات نیز آگاه خواهیم شد.
تحقیقات بازاریابی چیست؟
چرا باید این کار را انجام داد؟
چه کسی باید این تحقیقات را انجام دهد؟
کاربردهای عمده آن کدام است؟
تحقیقات بازاریابی چیست؟
هر شرکت یا سازمانی باید مشتریان بالفعل و بالقوه خود و نیز خواسته های آنها را بشناسد.بدون چنین اطلاعاتی، اتخاذ تصمیم دوباره نوع محصول یا خدمات یا انتخاب مشتری مشکل خواهد بود. تحقیقات بازریابی با استفاده از روش های مختلف پژوهسی این اطلاعات را ارئه می دهد و اطلاعات لازم برای اتخاذ تصمیمات مهم درباره روش اجرای فعالیت ها را در اختیار صاحبان بنگاه های اقتصادی قرار می دهد. این تحقیقات معمولا در مواردی انجام می شود که مشکلات یا شرایط خاصی وجود دارد که باید مورد رسیدگی قرار گیرند، اما اطلاعات کافی برای اتخاذ تصمیمات ضروری در دسترس نمی باشد. به طور مثال، باید درباره ارائه محصولی در کشوری جدید یا حذف کامل یک محصول تصمیم گرفته شود. تحقیقات بازاریابی باید مجموعه ای از داده های لازم باشد که به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در گزارشی که به سادگی قابل فهم باشد، ارائه شود.
تحقیقات باراریابی
  • روی شرایط و مشکلات خاصی متمرکز می شود.
  • مستلزم جمع آوری اطلاعات است.
  • به تجزیه و تحلیل داده ها منتهی می گردد.
  • تحقیقات بازار به جمع آوری داده های مرتبط و از طریق مناسب ترین و سایل ممکن می پردازد. این کار معمولا به جمع آوری اطلاعات از وسایل ممکن میپردازد. این کار معمولا با جمع آوری اطلاعات از نمونه هایی از اشخاص یا سازمان ها انجام می گیرد و می تواند به ویژگی ها، رفتار، نگرش ها، عقاید یا دارایی های آن ها مربوط باشد. همچنین می تواند منابعی مانند بررسی های مربوط به مصرفکنندگان یا صنایع، بررسی های روانشناختی و مشاهدات یا مطالعات با تمرکز بر گروه را شامل شود.
    روش های ویژه کسب اطلاعات روز جهارم با جزئیات بیشتری شرح داده خواهد شد. نوع تحقیقات و مدت اجرای آن به مشکلات خاص موجود بستگی دارد. هر روش مختص هر پروژه ی جدید اتخاذ می شود. زیرا بعضی پژوهش ها که مستلزم بررسی عقاید است و نه واقعیت ها، گاهی اوقات به عنوان علوم اجتماعی طبقه بندی می شوند.بعضی از روش های تحقیقاتی توسط متخصصان علوم اجتماعی نیز به کار گرفته می شود. به این ترتیب، تحقیقات ممکن است شامل افراد، گروه های کوچک مردم مانند خانوار یا شرکت ها و سازمان ها گردد. تحقیقات بازاریابی روش های متشکلی مشتمل بر جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارائه اطلاعات است که برای کمک به اتخاذ تصمیمات مربوط به بازاریابی به کار می رود.
    چرا باید این پژوهش را انجام داد؟
    هر کسب و کاری دلایل خاص خود را برای اجرای این تحقیقات دارد که بر حسب مشکلات آن، با یکدیگر متفاوت است. با مطالعه این مقالات خواهید دانشت که کدام یک از مشکلات می بایست حل شوند. به طور کلی، شرکت ها باید مشتریان و رقبای خودشان را بشناسند و با روندها و سایر جنبه های بازار همگام باشند. چنانچه برای اجرای کاری خاص یا اتخاذ تصمیم درباره جنبه ای از این زمینه ها به اطلاهات کافی دسترسی نداشته باشید، به تحقیقات بازاریابی نیاز خواهید داشت. به طور مثال، ممکن است لازم باشد که علت فروش نرفتن محصول خاصی را بدانید یا درباره ارائه محصول یا خدمات جدیدی تصمیم بگیرید.
    دلایل اجرای تحقیقات بازاریابی به شرح زیر است :
    • کاهش ریسک ها
    • استفاده از فرصت ها
    • بهبود نتایج
    سه دلیل بسیار ضروری دیگر برای اجرای تحقیقات بازاریابی وجود دارد. اولا، در صورتی که سعی کنید بدون داده های صحیح یا کافی درباره شرایط یا مشکلاتی تصمیم بگیرید، وقت بسایر بیشتری می گیرد و ممکن است تصمیم نادرستی اتخاذ کنید. وقت و پولی که به این ترتیب هدر می رود، به صرف شما نخواهد بود. در حالی که با کسب داده های صحیحی که به درستی تجزیه و تحلیل شده و به نحوی ارائه گردد که به آسانی قابل درک باشد، می توانید تصمیم آگاهانه ای را با سرعت و اعتماد بیشتری اتخاذ کنید. ثانیا، رقبای شما با استفاده از تحقیقات بازاریابی، عملکرد خودشان را بهبود خواهند بخشید و اگر شما از اطلاعات در دسترس خود بیش ترین استفاده را به عمل نیاورید، عقب خواهید ماند. و ثالثا، کیفیت اطلاعاتی که از طریق تحقیقات بازاریابی مناسب جمع آوری میشود، بسیار دقیق تر و مشروح تر از هرگونه اطلاعاتی است که به صورت پراکنده و از منابعی که آگاهی کمتری دارند به دست می آید. در حالی که برای اجرای این کار، بصیرت و تجربه بسیار ارزشمند است، ولی در همه موقعیت ها کافی نیست و هنگامی که دانش و تجربه با داده های مشروح و دقیق تکمیل می شود، موثرتر خواهد بود.
    همچنین می توانید از پژوهش های بازاریابی در موارد زیر استفاده کنید:
    • نظارت بر شرایط بازار و ارزیابی آن
    • قضاوت درباره روندها و شرایط بازار
    • شناخت رقبا
    هر چه شناخت شما از بازارهایی که محصولات و خدماتتان در آن ارائه می شود بیشتر باشد، تصمیمات خود را با اطمینان بیشتری اتخاذ می کنید و ریسک را کاهش خواهید داد. تحقیقات بازاریابی کمک می کند تا نیاز به محصول یا خدمات خاصی در بازار مشخص شود و موقعیت محصولات جدید یا در حال تنزل تقویت گردد، همچنین استراتژی هایی را که می توان برای پیشرفت کار مورد استفاده قرار داد، نشان می دهد. ممکن است نیاز دراز مدتی ماندد نظارت بر روند بازار داشته باشید. در چنین شرایطی، داده های قابل اعتماد به شما کمک می کند برنامه تبلیغاتی موثری را در نظر بگیرید یا موقعیت محصول خودتان را در بازار تغییر دهید. در شرایط کوتاه مدت مانند ارزیابی موفقیت محصولی خاصف طی سه ماه نیز می توان از تحقیقات بازاریابی استفاده نمود.
    چه کسی باید این تحقیقات را انجام دهد؟
    تحقیقات بازاریابی می تواند توسط اشخاص مختلفی انجام شود:
    • خودتان
    • گروهی از کارکنان
    • گروه بازاریابی داخل شرکت
    • متخصصین تحقیقات بازاریابی
    • موسسات تحقیقات بارایابی
    چنانچه به اندازه کافی وقت داشته بشد، در موقعیت های ساده، خوداتن یا کارمندانتان می توانید تحقیقات لازم را انجام دهید. مطالعه این مقالات که به صورت قسمتی در اختیار شما قرار می گیرد، کمک می کند پروژه اولیه تحقیقاتی را برنامه ریزی کرده و آن را انجام دهید. می توانید گروه های مختلفی از کارکنان را برای انجام تحقیقات مربوط به هر پروژه گردآوری کنید. در صورت امکان، اعضای خاصی، ترجیحا اشخاصی را که در مورد روش های تحقیقات بازاریابی آموزش دیده باشند، برای به عهده گرفتن مسئولیت هر پروژه تعیین کنید تا استمرار آن تامین شود. در صورتی که در شرکتتان بخش بازاریابی داشته باشید، می توان از آن برای اجرای این کار استفاده کرد، و کتاب حاضر کمک می کند تا اطلاعات دقیقی را برای برنامه ریزی پروژه موثری در این زمینه ارائه دهید. در موقعیت های پیچیده تر، می توانید یک متخصص یا موسسه بازاریابی را برای انجام تحقیقات درباره مشکلات خاصی استخدام کنید. این مقالات به ویژه در مواردی که به طور دائم و سریع به داده های دقیق و جدید نیاز دارید، مفید است. متخصصان تحقیقات بازاریابی، چه اشخاص مستقل باشند و چه موسسات تحقیقاتی، می توانند بسیار سریع تر از خود شما داده ای مورد نیاز را تهیه و تحلیل نمایند. چنانچه تصمیم بگیرید پژوهش ها را به شخص و موسسه دیگری محول کنید. ما به شما کمک میکنیم تا فعالیت های آنها را بشناسید و استاندارد کارشان را مورد نظارت قرار دهید. در این مقالات از روش های دو شرکت فرضی به عنوان نمونه روش های اجرای پژوهش بازاریابی استفاده خواهیم کرد آقای "الف" در نظر دارد یک دکه ساندویچ فروشی در بازار شهر کوچکی دایر کند. شرکت بستنی فروشی آقای "ب" نیز ایده جالبی برای ارائه بستنی جدیدی به مشتریانش دارد و می خواهد درباره امکانات فروش و همچنین استانداردهای لازم، اطلاعاتی به دست آورد. در قسمت بعدی این مقاله همراه ما باشید....

    منبع : کتاب تحقیقات بازاریابی در یک هفته

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فارسی