۳۱ تیرماه سال جاری آخرین مهلت ارائه مدارک جهت ایفای تعهدات ارزی سال ۹۷
30 خرداد 1400
ظرفیت بازار اوراسیا و موافقت‌نامه تجارت ترجیحی برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی
31 خرداد 1400

تحقیقات بازاریابی (قسمت سوم)

marketing research

marketing research

قسمت سوم (روز اول)

کاربردهای عمده تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی در هفت زمینه مهم کار شرکت ها کاربرد دارد و می توان به حل مشکلات عمده در این زمینه ها کمک کند، همچنین می توان برای نظارت دراز مدت برمشکلات خاصی مورد استفاده قرار گیرد. این زمینه عبارتند از:
  • محصولات
  • فروش
  • مشتریان
  • قیمت گذاری
  • ترویج
  • بازار
  • توزیع
محصولات
تحقیقات بازاریابی مشخص می کند که آیا محصول مورد پسند عموم خواهد بود یا نه، به علاوه، دلایل آن را نیز ارئه می دهد، اعم از فروش یک محصول جدید باشد، یا خواسته های مشتریان از محصولات دیگری که در بازار موجود است. همچنین در تعیین نشان تجاری و ترویج محصول جدید و تشویق مشتری به پذیرفتن آن نیز یاری دهنده است.
فروش
این امر می تواند پیگیری روندهای فروش در سطح شرکت و خرده فروشی ها، نظارت بر فروش محصولی خاص، و پیش بینی فروش را در بر بگیرد، همچنین نیازهای خرده فروشی را مشخص نماید.
مشتریان
مشتریان شما ممکن است سازمان ها یا اشخاص مختلف باشند. باید مشتریان خودتان را بشناسید و بدانید درباره شرکت، محصولات یا خدمات شما چگونه فکر می کنند، درباره رقبایتان جه نظری داشته و از شرکت شما چه انتظاراتی دارند، اینها اطلاعاتی است که رفتار شما با مشتری و نظر آن ها درباره بهبود شرکت شما را مشخص می کند.
قیمت گذاری
می توانید از تحقیقات بازاریابی برای مشخص کردن این که آیا این قیمت محصول یا خدمات شما به درستی تعیین شده؟قیمت های شما در مقایسه با قیمت محصولات رقبا چکونه است؟ قیمت محصول یا خدمات جدید را چگونه تعیین کنید؟ یا معاملات خاصی را چگونه قیمت گذاری نمایید؟استفاده کنید. این پژوهش ها می تواند بر تاثیر تغییرات در ساختار قیمت گذاری نظارت کرده و روندهای گذشته را تجزیه و تحلیل نماید.
تبلیغات
تحقیقات بازاریابی می تواند به شما یاری دهد که فعالیت های تبلیغاتی خودتان را برای اشخاص مختلف و د رمکان ها مناسب متمرکز سازید، با تبلیغات رقبا رقابت کنید، و آن را به نحوی سازماندهی نمایید که بهترین ارزش را در برابر پول خودتان به دست آورید.
ممکن است بسایری از این زمینه ها با یکدیگر هم پوشانی داشته باشند اما تحقیاقت بازاریابی می تواند داده هایی را ارائه دهد که به کمک آن ها بر زمینه های درست تمرکز کرده و بهترین نتایح را به دست آورید. در ضمن به مشا کمک می کند تبلیغات رسانه ای خود را برنامه ریزی کنید، طراحی خلاقانه انجام دهید، فروش خودتان را برنامه ریزی کنید و داده ایی درباره رسانه ها به دست آورید.
بازارها
تحقیقات بازاریابی برای مشخص کردن حجم بزار خودتان و شناختن رقبای عمده مورد استفاده قرار می گیرد. از این گذشته، کمک میک ند تا درباره تعیین نشان تجاری و روش های توزیع محصولات خودتصمیم بگیرید، و روندهای بازار و موقعیت خود را در آن بیابید.
توزیع
شما باید محصولات و خدمات خودتان را به مشتریان خد عرضه کنید. تحقیقات بارایابی نیازهای خرده فروشی شما ر اتعیین و مشخص می کند که آیا نیازها را برآورده می سازید یا نه؟ به علاوه، بهارین راههای افزایش سرعت و حجم توزیع را نشان می دهد.
شیوه دیگر نگرش تحقیقات بازاریابی در نظر گرفتن سه حوزه اصلی تمرکز زیر است:
  • مشتریان
  • محیط بازار و شرایط فروش
  • رقبا
باید درباره همه این زمینه ها به حد کافی اطلاعات داشته باشد تا مطمئن باشد تصمیماتی ک هاتخاذ می کنید، مناسب و مربوط هستند. علاوه بر این، باید مشتریانتان را انتخاب کنید تا بتوانید فعالیت هایتان را در زمینه رساندن محصول یا خدماتتان به آنها متمرکز سازید. بازار محیطی است که باید محصولاتتان را وارد آن کنید. این محیط ممکن است تحت تاثیر نیرو های اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی قرار بگیرد. آگاه بودن از ای نیروها به شما کمک می کند که در جریان آخرین روندهای صنعت خود قرار بگیرید. از این گذشته، می توانید شرایط رقبایتان را نیز برسی کنید تا ببینید در شرکت های مشابه چه روش هایی موثر است و چه روش هایی موثر نیست و ایده هایی درباره بهبود محصول یا خدمات خود پیدا کنید.
چکیده مطالب روز اول
مطالب این بخش به شما نشان داد که تحقیقات بازاریابی ابزار موثری برای شناخت مشتریان شماست. هنگامی که از اهمیت این تحقیقات و اطلاعاتی که در بر می گیرد آگاه شدید، می توانید مناسب ترین اشخاص را برای ارائه آن انتخاب کنید. پژوهش های بازاریابی موثر باید به خوبی برنامه ریزی و اجرا شود و بخش های بعدی نحوه اجرای این کار را نشان می دهد.
در مبحث بعدی روش های برنامه ریزی این پژوهش را ملاحظه خواهیم کرد.
در قسمت بعدی این مقاله همراه ما باشید....

منبع : کتاب تحقیقات بازاریابی در یک هفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی