Introduction to Exporting to China
SME trade academy
20 تیر 1400
Investigating the development of exports of furniture and office equipment to Iraq
بررسی توسعه صادرات مبلمان و تجهیزات اداری به عراق
21 تیر 1400

تحقیقات بازاریابی (قسمت یازدهم)

marketing research

marketing research

قسمت یازدهم (روز چهارم)

شیوه های تحقیق

بررسی درسالن یا سایت های مرکزی

این ها مصاحبه هایی است که معمولا در یک سالن، اتاق یا دفتر مرکزی دیگری که نزدیک یک مرکز خرید قرار دارد، انجام می شود. در این روش، تعداد نتخبی از مردم توسط تلفن یا در مرکز خرید دعوت می شوند که در سالنی اجتماع کنند و به سوالات مربوط به یک محصول پاسخ دهند. این بررسی ها غالبا برای ارزیابی موقعیت محصولات جدید مورد استفاده قرار می گیرد، اما می توان از آن ها برای دریافت نظر مردم درباره آگهی ها، قیمت، نام محصول یا بسته بندی نیز استفاده کرد. برای این منظور قبلا سالن یا اتاق مناسبی برای یک روز اجاره می شود و کارکنان مورد نیاز به آنجا می روند و محصولات نیز از قبل آماده می شوند. درصورتی که به 500 نفر یا تعداد بیشتری پاسخ دهنده نیاز باشد، می توان این کار را در شهرهای متعددی انجام داد. این بررسی ها در مواردی مفید است که سوالات به مسائل حساسی مربوط باشد که مردم مایل نباشند در انظار عموم در مورد آن بحث کنند. این بررسی ها ممکن است پرهزینه باشند، اما هزینه آن به دلیل موثر بودن نتایج، توجیه پذیر است.

گروه های متمرکز

گروه های متمرکز، گروه هایی متشکل از شش تا ده نفر هستند که معمولا به طورغیر رسمی گرد هم آورده می شوند تا محقق بتواند واکنش آنها را در برابر نظر یا مفهومی ملاحظه کند. ناگزیر می بایستی در مورد محدوده ای که اعضاء گروه ملزم به مطرح کردن هستند تصمیم گیری کنند. در این بررسی میتوان سوالات را از قبل تنظیم نمود یا ممکن است نیازی به این کار نباشد، اما ضروری است بحث به طور کلی کنترل شود. این جلسه ممکن است یک یا دو جلسه طول بکشد. امتیاز این روش سرسع و ارزان بودن /ان است و می توان ارتباطات کلامی را نیز مشاهده کردو متوجه می شوید که مردم در این گروه ها به نسبت مصاحبه فردی صداقت بیشتری از خود نشان می دهند. اما این خطر نیز وجود دارد که یک یا دو نفر بر بحث تسلط پیدا کنند و یا بعضی از اشخاص فقط با نظر اکثریت موافقت نمایند. بعضی از مردم ممکن است از صحبت کردن در جمع بپرهیزند. همچنین نمونه نباید خیلی کوچک باشد به طوری که نتوان نتایج آن را به جامعه مورد نظر تعمیم داد. موفقیت گروه های متمرکز بستگی زیادی به مهارت و شخصیت محقق دارد که باید در عین حال که رفتار دوستانه دارد، واقع گرا نیز باشد.
مثال:
شرکت بستنی فروشی آقای "ب" تصمیم می گیرد برای کسب نظر مردم در مورد یک بستنی جدید از گروه های متمرکز استفاده کند. آنها ده نفر در گروه سنی منتخب در شش شهر دعوت می کنند تا نظرشان را جویا شوند.

پانل ها

پانل ها، گروه هایی از اشخاص هستند که قبول کرده اند داده هایی را هنگامی که از آن ها خواسته می شود و یا به طور منظم برای سازمان هایی مانند سازمان های دولتی، موسسات تجاری، موسسات دانشگاهی و غیره تهیه کنند. ممکن است از آنها خواسته شود اطلاعاتی را درباره مصرف کنندگان، خرده فروشی ها، بخش های صنعتی یا مخاطبان تهیه کنند یا یادداشت هایی را در بررسی هایی که با مراجعه به منازل مردم انجام می دهند، تکمیل نمایید. گاهی اوقات ممکن است از آن ها خواسته شود به صورت گروه های متمرکز گرد هم آیند، ولی غالبا داده ها را از راه دور و از طریق پرسشنامه ارائه می دهند. ممکن است با توجه به دامنه تحقیق، خود پانل هایی را تشکیل دهید یا از موسسه دیگری بخواهید این کار را انجام دهد.

خریداران ناشناس/کنترل فروشگاه ها

در این روش، پژوهشگران به طور ناشناس به فروشگاه ها می روند تا روش های آنها را بررسی کرده یا سوالات خاصی را مطرح نمایند. به طور مثال، ممکن است یک خریدارد ناشناس تظاهر کند مشتری است تا ببیند فروشندگان تا چه حد مودب هستند یا نحوه برخورد آنها با درخواست های بخصوص چگونه است. کسی که وضعیت فروشگاه ها را کنترل می کند، ممکن است بخواهدبداند چه محصولاتی در نقاط خاص در فروشگاه در معرض دید قرار گرفته اند. ممکن است بعضی بررسی ها از طریق تلفن انجام گیرد، به طور مثال، برای بررسی این نکته که سوالات چگونه پیگیری می شود. هدف از این کار بررس این موضوع است که در نقطه انتهایی کار (معامله) چه اتفاقی می افتد. این نوع بررسی ها معمولا قابل اعتماد است و می توان از آن برای تشویق کارکنان خوب استفاده کرد. اما بعضی از کارکنان ممکن است نگران باشند که فرصت کافی برای عقب نشینی (جبران) به آن ها داده نشود یا به اعتبارشان لطمه بخورد. همچنین ممکن است نمونه فروشگاه ها یا کارکنان مورد بررسی کوچک باشند. در نهایت، موفقیت این نوع تحقیقات به مهارت خریدار ناشناس بستگی دارد.

مشاهده

بعضی تحقیقات اولیه به جای تماس مستقیم با مردم از طریق مشاهده انجام می شوند. این کار را می توان فقط با مشاهده رفتار مردم انجام داد، به طور مثال، مردم چندبار به صندوق های معینی مراجعه می کنند، در این روش با استفاده از وسایلی مانند دوربین وضبط صوت می توان این رفتار ها را مشاهده کرد. این روش ممکن است مفید باشد اما اگر مردم متوجه آن شوند، نتایج بی طرفانه نبوده و مخدوش خواهد شد.

ادامه دارد...

منبع : کتاب تحقیقات بازاریابی در یک هفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی