marketing research
تحقیقات بازاریابی (قسمت سوم)
31 خرداد 1400
35% increase in Iranian exports to Qatar
افزایش ۳۵ درصدی صادرات ایران به قطر در دو ماهه نخست سال جاری
31 خرداد 1400

ظرفیت بازار اوراسیا و موافقت‌نامه تجارت ترجیحی برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌‎های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ظرفیت بازار اوراسیا و وجود موافقت‌نامه تجارت ترجیحی فعلی با پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان، از فعالان اقتصادی خواست برای تمرکز بر بازار اوراسیا در جهت توسعه تجارت با این اتحادیه و بهره‌مندی از منافع موافقت‌نامه تجاری فعلی اقدام کنند.
مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌‎های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ظرفیت بازار اوراسیا و وجود موافقت‌نامه تجارت ترجیحی فعلی با پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان، از فعالان اقتصادی خواست برای تمرکز بر بازار اوراسیا در جهت توسعه تجارت با این اتحادیه و بهره‌مندی از منافع موافقت‌نامه تجاری فعلی اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، میرهادی سیدی، در نشست اتاق بازرگانی اراک با اشاره به نقش و کارکرد توافق‌های تجاری در تولید و تجارت فعلی جهان، اظهار داشت: موافقت‌نامه‌های تجاری امکان تسهیل تعامل و کاهش هزینه کشورها را با هم فراهم می‌آورد و همین امر برتقویت تعامل‌های اقتصادی کشورها در بستر تجارت جهانی کمک می‌کند.
وی افزود: وقتی تعامل‌های کم هزینه میسر شود، همکاری‌های دو طرف برای تولید مشترک، سرمایه‌گذاری و تجارت تقویت شده و منتج به تقویت اقتصاد ملی می‌شود. سیدی در ادامه بر عزم سازمان توسعه تجارت ایران جهت پیگیری مذاکرات تا حصول توافق برای تبدیل این موافقت‌نامه به موافقت‌نامه تجارت آزاد تاکید کرد و گفت: در صورت تبدیل موافقت‌نامه فعلی بر موافقت‌نامه تجارت آزاد، در واقع به تدریج نرخ‌‎های تعرفه کالاهای تحت پوشش موافقت‌نامه به صفر رسیده و باعث اتصال دو بازار به یکدیگر بدون تعرفه خواهد شد.
مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌‎های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان ساخت: همین عامل فرصت‌های زیادی را فراروی تجار کشورمان قرار خواهد داد که لازم است برای بهره‌مندی از این فرصت‌ها در سطح استان اقدام منسجم صورت گیرد.
وی با اشاره به وسعت بازار اوراسیا، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی در رشته فعالیت‌های صادراتی مختلف را ضروری دانست و عنوان کرد: برای ورود به بازار مدرن روسیه نیازمند بهره‌گیری از روش‌های مدرن بازاریابی هستیم.
در ادامه حامد امینی، نایب رئیس اتاق بازرگانی اراک نیز بر اهمیت بازار اوراسیا و لزوم توجه فعالان استانی به این بازار تاکید کرد و هدف از برگزاری این نشست را افزایش سطح آگاهی فعالان اقتصادی استان عنوان کرد.
در بخش دیگری از این نشست، مشاور امور بین الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران پاسخگوی سوالات حاضران پیرامون موافقت‌نامه تجاری ایران و اوراسیا و مشکلات و موانع کار با بازار اوراسیا بود.
گفتنی است، نشست تجار و فعالان اقتصادی استان اراک با حضور مشاور امور بین‌الملل وتوافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران و به دعوت اتاق بازرگانی این استان، با محوریت توسعه تجارت با اتحادیه اوراسیا و نقش موافقت‌نامه تجاری ایران و اوراسیا برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی