تحقیقات بازاریابی (قسمت هفتم)
12 تیر 1400فرآیند درخواست مشاوره در مورد شکایت به WTO
13 تیر 1400
رایزن بازرگانی ایران در چین گفت: شورای دولتی چین در جلسه مورخ 24 ژوئن 2021 تصمیم گرفت مدل¬های جدید تجارت خارجی خود را به منظور تقویت قدرت رقابتپذیری این کشور توسعه دهد.
رایزن بازرگانی ایران در چین گفت: شورای دولتی چین در جلسه مورخ 24 ژوئن 2021 تصمیم گرفت مدل¬های جدید تجارت خارجی خود را به منظور تقویت قدرت رقابتپذیری این کشور توسعه دهد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، عبدالحمید عادلی در یادداشتی نوشت:
در سالهای اخیر شاهد رشد سریع در مدلهای جدید تجارت خارجی در چین بوده ایم. چنین تحولی موجب ارتقا تجارت خارجی این کشور شده و نقشی حیاتی در ایجاد ثبات در تجارت خارجی خصوصاً در برابر همه گیری ویروس کرونا داشته است.
به گفته نخست وزیر چین " تجارت الکترونیکی فرامرزی چین طی پنج سال گذشته تقریباً 10 برابر شده و رشد آن هم از منظر صادرات و هم از منظر واردات بسیار سریعتر از رشد کلی تجارت خارجی چین بوده است. "
گزارشها حاکی از آن است که معاملات 144 میلیارد دلاری فعلی تجارت الکترونیکی فرامرزی چین میتواند تا سال 2022 به رکورد 199 میلیارد دلار برسد.
چین با در اختیار داشتن بیش از 50 درصد معاملات تجارت الکترونیک جهان، بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی است.
فقط در "روز مجردها" یا 11 نوامبر که شلوغ ترین روز خرید آنلاین سال است و تخفیف های کلان در هر بستر تجارت الکترونیکی عرضه میشود، علی بابا توانست فروشی در حدود 38 میلیارد دلار ثبت کند که 12 میلیارد دلار آن در ساعت اول رخ داد.
فضای تجارت الکترونیکی در چین تحت سلطه سیستمهای داخلی یعنی Taobaoو Tmall که متعلق به علی بابا (55.9٪ سهم بازار) و JD.com (16.7%سهم بازار) است.
Pinduoduo، مدل جدیدی از شرکت تجارت الکترونیکی رسانههای اجتماعی است که طی دو سال گذشته دهها رقیب را پشت سر گذاشته و با 3،7 درصد سهم از بازار، به سومین پلتفرم بزرگ تبدیل شده است.
پلتفرمهایی مانند Suning, Gome, Vipshop, Yihaodian, Dangdang, JuMei و سایر سهم باقیمانده بازار را تشکیل میدهند.
چین در نظر دارد سیاست های حمایتی از توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی را بهبود داده و مناطقی که برای این طرح به صورت آزمایشی مشغول به فعالیت هستند گسترش دهد.
مدیریت واردات و صادرات و مبادلات تجارت الکترونیکی فرامرزی سادهتر خواهد شد و برای جلوگیری از مبادله کالاهای تقلبی و غیراستاندارد، دستورالعملهای مربوط به حمایت از حقوق مالکیت معنوی در تجارت الکترونیکی فرامرزی در دست تهیه است.
در حال حاضر بیش از 1800 انبار خارج از کشور به عنوان زیرساخت تجارت الکترونیک فرامرزی چین مشغول فعالیت هستند.