مجمع موسسین انجمن شرکتهای مدیریت صادرات ایران
30 شهریور 1400
The deadline for fulfilling the foreign exchange obligations of exports in 1998 and 1999 / the remaining deadline will not be extended
تعیین تکلیف ایفای تعهدات ارزی صادرات از مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی
1 مهر 1400

توضیح سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص مشوق های صادراتی

The deadline for calling the registration of sample exporters was extended to 1400

سازمان توسعه تجارت ایران در واکنش به مطلب منتشر شده در یکی از رسانه ها با موضوع مشوق‌های صادراتی نکاتی را متذکر شد.
سازمان توسعه تجارت ایران در واکنش به مطلب منتشر شده در یکی از رسانه ها با موضوع مشوق‌های صادراتی نکاتی را متذکر شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، این سازمان در واکنش به مطلب منتشر شده در یکی از رسانه ها مواردی را در خصوص مشوق‌های صادراتی متذکر شد. از ابتدای دهه 80 شمسی، مرکز توسعه صادرات ایران و سپس سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به پرداخت مشوقهای صادراتی و بر اساس بودجه های تخصیصی اقدام نموده و تلاش نموده همه ساله نسبت به تشویق و حمایت از صادرکنندگان اقدام نماید، لذا این نکته که حدود یک دهه تعیین مشوقهای صادراتی دچار وقفه شده و از سال 1397 از سرگرفته شده است صائب نمی باشد.
بر اساس مفاد بسته های حمایت از صادرات غیر نفتی که از سال 1395 به سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ گردیده و همچنین ردیفهای بودجه ای در نظر گرفته شده در بودجه های سنواتی ، نسبت به پرداخت مشوقهای صادراتی تا سقف اعتبارات تخصیصی اقدام گردیده و تلاش گردیده رضایت فعالان اقتصادی و جامعه صادرکنندگان فراهم گردد.
مشوقهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران در دو حوزه منابع صندوق توسعه ملی و منابع بودجه ای مندرج در قانون بودجه پرداخت می شود و هر بخش شاخصها و ضوابط خاصی را داراست . در بخش منابع صندوق توسعه ملی، نسبت به پرداخت اعتبارات سرمایه در گردش صادراتی اقدام گردیده و در بخش مشوقهای بودجه ای، پرداخت کمکهای بلاعوض مد نظر قرار می گیرد لذا بین این دو مفهوم تفاوت ماهوی وجود داشته و مآلا شاخصهای پرداخت نیز تفاوت دارند.
خاطرنشان می‌سازد، اهلیت سنجی صادرکنندگان در حوزه پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی صورت پذیرفته و علیرغم تاکید گزارش منتشره بر تغییر ابعاد ارائه تسهیلات و شاخصهای اهلیت سنجی صادرکنندگان ، متذکر می گردد از سال 1398 تا کنون و بر اساس مفاد بسته حمایت از صادرات غیر نفتی ، نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی اقدام گردیده و ثبات شاخصها و ضوابط از جمله اولویتهای در نظرگرفته شده در تدوین دستورالعمل اجرایی ماده 3 بسته حمایت از صادرات غیر نفتی است.
همچنین، کلیه صادرکنندگان بر اساس شاخصهای مندرج در دستورالعمل می توانند نسبت به درج تقاضای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی اقدام نمایند و غیز از شاخص ایفای تعهدات ارزی که یک شاخص اثرگذار در پرداخت یا عدم پرداخت تسهیلات می باشد، سایر شاخصها وزن دهی شده و بر اساس امتیاز دریافتی توسط متقاضی، نسبت به احراز اهلیت صادراتی اقدام می گردد.
یادآور می‌شود، تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی از محل منایع صندوق توسعه ملی با نرخهای ترجیحی پرداخت شده و پرداخت مجدد این تسهیلات، منوط به رعایت ضوابط و شرایطی است که در دستورالعمل به آنها اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی