ابلاغ اصلاح دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت مراکز تجاری و بازاریابی محصولات و خدمات ایرانی در خارج از کشور
14 شهریور 1400
روند نزولی صادرات گوجه فرنگی طی ماه‌های اخیر/ هدفمندی صادرات گوجه فرنگی در راستای تامین بازار داخل
15 شهریور 1400

تدوین شیوه‌نامه ارزیابی شاخص‌های تخصصی رتبه‌بندی صادرکنندگان

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از تدوین شیوه‌نامه ارزیابی شاخص‌های تخصصی رتبه‌بندی صادرکنندگان خبر داد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از تدوین شیوه‌نامه ارزیابی شاخص‌های تخصصی رتبه‌بندی صادرکنندگان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم با بیان این خبر اظهار داشت: ارزیابی شاخص‌های کمی تخصصی رتبه‌بندی صادرکنندگان طبق دستورالعمل رتبه‌بندی و به منظور تقویت و توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، اطمینان از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور از طریق تخصصی کردن صادرات، کنترل ورود اشخاص فاقد اهلیت و تخصص که موجب آسیب به بازارهای صادراتی و متضرر شدن صادرکنندگان باسابقه و خوشنام می‌شود، انجام خواهد شد.
وی افزود: این ارزیابی همچنین در راستای اجرای تکالیف قانونی مربوط به رتبه‌بندی صادرکنندگان از جمله بسته سیاستی نحوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مصوب کمیته موضوع ماده ۲ مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و همچنین ماده۴آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر کنترل رشته و میزان فعالیت و سقف اعتباری کارت‌های بازرگانی متناسب با رتبه اعتباری مربوط، صورت می‌گیرد.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این شاخص‌ها در دو دسته شاخص‌های عمومی و تخصصی تدوین شده که براساس شاخص‌های عمومی، تمامی صادرکنندگان موظفند از طریق سامانه جامع تجارت ( منوی عملیات رتبه‌بندی و مالی- مدیریت رتبه‌بندی(، ضمن مشاهده شاخص‌های کمی عمومی خود در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری، در صورت وجود مغایرت یا اعتراض نسبت به مقدار هر یک از شاخص‌های خود، صرفا از طریق سامانه ( بدون نیاز به مراجعه حضوری یا تماس تلفنی)، اقدام به ثبت «درخواست بازبینی» و بارگذاری اسناد مثبته کنند تا در اسرع وقت نسبت به بررسی و اعمال آن توسط کارشناسان مربوط اقدام شود.
زادبوم گفت: براساس شاخص‌های تخصصی، صادرکنندگان موظفند در مورد شاخص‌های کمی تخصصی نیازمند ارزیابی نیز از طریق ثبت درخواست بازبینی، اسناد و مدارک مورد نیاز برای ارزیابی طبق جدول زیر را در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری بارگذاری کنند.
خاطرنشان می‌سازد، درخواست متقاضی به همراه اسناد و مدارک بارگذاری شده در سامانه، جهت ارزیابی به کارشناسان ارجاع داده خواهد شد. همچنین کارشناسان نسبت به ارزیابی و نمره‌دهی شاخص‌ها طبق جدول زیر اقدام خواهند کرد.
یادآور می‌شود، به روز رسانی وضعیت شاخص‌های تخصصی نیز به صورت مستمر از طریق ثبت درخواست بازبینی و ارائه اسناد و مدارک تکمیلی توسط متقاضی امکانپذیر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی