تدوین شیوه‌نامه ارزیابی شاخص‌های تخصصی رتبه‌بندی صادرکنندگان
15 شهریور 1400
اعلام هدف‌گذاری صادراتی استان‌ها برای سال جاری/ احصای ظرفیت‌های خالی و مستعد استان‌ها در فعالیت‌های مختلف تولیدی صادراتی/ الزامات کوتاه مدت جهت تحقق هدف‌گذاری صادراتی تعیین شده
15 شهریور 1400

روند نزولی صادرات گوجه فرنگی طی ماه‌های اخیر/ هدفمندی صادرات گوجه فرنگی در راستای تامین بازار داخل

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران از روند نزولی و هدفمندی صادرات محصول گوجه فرنگی طی ماه‌های اخیر در راستای تامین بازار داخل خبر داد.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران از روند نزولی و هدفمندی صادرات محصول گوجه فرنگی طی ماه‌های اخیر در راستای تامین بازار داخل خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری با بیان این خبر گفت: اخبار منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور در خصوص احتمال افزایش قیمت رب گوجه فرنگی در آینده و ارتباط آن با صادرات گوجه فرنگی و کمبود محصول مذکور در بازار داخل، سبب ایجاد بی نظمی و اختلال در روند صادرات و اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی در این خصوص می‌شود، لذا ضروری به نظر می‌رسد جهت برنامه‌ریزی‌های صحیح، دقت نظر بیشتری به آمار و کارشناسی دقیق‌تر اطلاعات صورت پذیرد. وی افزود: با توجه به آمار گمرک ایران و بررسی آمار ماهانه صادرات گوجه فرنگی از ابتدای سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، شاهد کاهش معناداری در روند صادرات محصول گوجه فرنگی طی ماه‌های اخیر هستیم.
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ادامه داد: تحلیل آمار منتشر شده حاکی از این است که صادرات این محصول طی چهار ماه متوالی فروردین لغایت تیرماه سال جاری روندی نزولی داشته است و در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه امسال به ترتیب از نظر ارزشی کاهش ۳۸ ، ۴۶ و ۱۴ درصدی و از نظر وزنی کاهش ۴۱، ۱۲۲ و ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.
بازاری اظهار داشت: به طور کلی صادرات گوجه فرنگی طی چهار ماهه نخست سال جاری از نظر ارزش ۵ درصد و از نظر وزنی ۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد و بنابراین به هیچ وجه صادرات این محصول با توجه به سیر نزولی صادرات آن، تاثیری در افزایش قیمت بازار داخلی نداشته است.
وی تاکید کرد: صادرات امری تخصصی بوده و به بررسی‌های دقیق و برنامه‌ریزی‌های مدون نیازدارد و اعمال محدودیت‌های صادراتی بدون پشتوانه دقیق کارشناسی، راهکاری بسیار ابتدایی جهت تنظیم بازار داخلی است و دستاوردی جز از دست دادن بازارهای هدف صادراتی و متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی ندارد؛ لذا به نظر می‌رسد با پیش‌بینی دقیق تولید و پیش آگاهی سریع و به موقع از وضعیت تولید گوجه فرنگی توسط وزارت جهاد کشاورزی و تامین ذخائر رب گوجه فرنگی برای ایام پیش رو، می‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیق تری جهت تنظیم بازار داخلی و صادرات انجام داد.
گفتنی است، بر اساس تصمیمات چهل و سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۵موضوع استمرار صادرات رب گوجه فرنگی در احجام مختلف تا پایان آذرماه به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد و وزارت کشاورزی و معاونت امور صنایع وزارت صمت موظف به بررسی و رصد بازار و پیش بینی ذخائر گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی جهت تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و مصارف ضروری مردم در ماه‌های پیش رو شده‌اند.
گزارش مقایسه‌ای ماهانه صادرات گوجه فرنگی طی چهار ماهه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ (ارزش: میلیون دلار - وزن: هزارتن)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی